När ens värld ramlar samman...

Sist jag skrev i den här bloggen var det en stressig dag i slutet på agusti och det kändes äntligen som att vi hade hamnat på rätt spår med Snorpan, hösten fortsätter i jämn takt med massa läkarbesök och mediciner, vi hann med ett möte med kommunens vårdavdelning för att vi skulle börja leta efter assistenter åt Elvira. Vi lyckades få igång en ordentlig rulians på det hela och sensommaren och hösten passerar med en glad Snorpan men med en ihållande feber. Vi hade till och med börjat träffa en sjukgymnast, en synpedagog och blivit kopplade till hörselapparatcentralen på akkis. Jag tror att Snorpan tyckte det var roligt hos sjukgymnasten och få leka med alla leksaker. 
 
(den här var dock roligast och vi fick låna med den hem)
 
Det kändes som att allt skulle lösa sig... Det kändes till och med så bra att man vågade planera att göra lite saker för ens egen skull... Så jag planerade in att jag skulle ställa Pip och Lillan på kattutställning helgen den 5-6oktober... Det var ett väldigt livligt och roligt engagemang och Det gick väldigt bra för Lillan då hon vart bästa honkatt under lördagen... fick både mat och pokal så det var väldigt roligt! 
 
Men mitt på dagen den 6 oktober så får jag ett samtal ifrån min sambo som gör att hela min värkd rasar samman. Jag svarar utan att ana vad för nått som väntar mig i andra ändan. Min sambos röst tjock av alla tårar meddelar att Snorpan andas inte och att dem är på väg in till Akademiska sjukhuset. Jag känner hur mina ben viker sig och jag får panik och bryter ut i gråt... Innan jag vet ordet av så sitter jag och min kusin i en bil som med ilfart tar oss till Akademiska sjukhuset och när vi kommer halvvägs så ringer min sambo och meddelar att läkaren förklarade Elvira död. Det fanns ingen återvändå min älskade Lillsnorpa fanns inte mer. 
När vi kom in på sjukhuset så ville jag veta vad som hänt och varför... Varför i hela världen varför???
Det skulle dröja mycket länge innan vi skulle få svar på orsaken till att hon dog. 
Från den dagen fram till begravningen så var hela världen bara som ett flimmer jag kan inte för mitt liv komma ihåg en enda detalj som hände under den månaden innan vi fick lägga vårat barn i jord... 
 
Begravningen var vacker men jag hade så ont i hjärtat den dagen att jag inte visste om jag skulle överleva till kvällen och allt jag kunde tänka var att det var orättvisst... 
Kistan var en halvmänniska stor... Det borde inte vara så... man ska inte dö innan man är 1år gammal, men ska dö gammal och skröplig och ha berättat för sina barnbarns barn 100 gånger "att på min tid när jag var ung..."
Det fick aldrig Elvria göra... och när man tänker så är det oändligt mycket som hon inte fick göra... 
 
Själva cermonin var jätte vacker vi själva hade valt en borglig begravning eftersom varken jag och Vega är kristna... Vi hade valt musik själva och det hade skrivits en hel del brev till Elvira... Mitt Avsked lät så här:
 

Godnatt min lilla ängel!

 

Godnatt min lilla ängel sov så gott! Efter dig är inte ett öga torrt.
Du kom till oss så liten och svag, du fick kämpa slag efter slag. 
Vi visste att inget ta föregivet för du hade ett svagt grepp om livet. Men efter varje slag du starkare vart och snart fick vi ta hem vår skatt.
Min tappra lilla soldat, mitt hjärtats skatt.
Vi njöt när du log och väntade ditt första skratt. Vi trodde du var säker och stark skulle bli.
Men tji fick vi.
Godnatt min lilla flicka, godnatt farmors hjärta och godnatt fasters söt. 
Ett tomrum du lämnade när du för sista gången dina ögon slöt.
Godnatt pappas Lillsnorpa,
Godnatt mormors kråka och morfars bustroll.
Hoppas dem andra änglarna på dig har koll!
Saknaden är stor men en liten tröst vi har. Du behöver inte slåss mer, kampen är slut och äntligen slipper du vara sjuk.
Du kom som en ängel, log och vände om.
Godnatt Lillsnorpan vi ses nån gång!

Ett avsked till familjen från Elvira.

Skrivet av mor.

 

Under fjärde stenen från nyponbusken ligger mitt och Vegas barn, vår dotter och hela familjens ”Super-Bebis”.

Hon föddes livssvag och med kromosonavvikelser och flera gånger trodde vi att hon skulle gå förlorad med hon klarade allt!

 

En natt i tidig Oktober så lämnade du oss.

Jag, din far och hela familjen saknar dig älskade barn.

Jag skulle beskriva min sorg i detta brev men har tänkt om.

Jag har försökt tänka på hur jag skulle säga om jag varit du, och jag tror du skulle säga så här:

 

Gråt inte vid min grav, för skalet ni begraver är inte jag.

Vi har kämpat länge, jag och ni.

Men nu är striden över och kampen förbi.

 

Se mig inte som förlorad utan se mig som fri, jag behöver inte vara sjuk mer,

och inte heller ni av oro bli.

 

Jag förstår att ni saknar mig och jag saknar er med.

Men jag är inte borta, inte helt.

Jag kanske är utom räckhåll men jag finns ändå tätt intill.

Blunda och minns mig precis som du vill.

Minns mig som glad eller när jag ledsen vart.

Men försök att inte måla minnet svart.

 

Försök att glädjas över tiden vi fick och försök att glömma vad som kunde ha bli'tt.

Och som sista del i mitt avsked vill jag säga tack.

För att just ni i mitt liv speciella vart.

 

Tack till Mormor som stöttat mor och far.

Tack till Farmor som hållt mig kär.

Tack till Morbror för att du fanns när du behövdes där.

Tack till Faster för kramen jag fick.

Tack till Morfar som ville lära mig trick.

Tack till Farfar som trodde jag stark skulle bli.

Tack till Moster som sa att du och jag var vi.

Tack till Farbror som lät mig sitta i hans famn.

Och Tack min kära familj för att ni tar hand om varann!

 

Det är dags att ta farväl och skiljas åt men försök med att le istället för gråt.

En befrielse är inget att sörja över utan nu får vi alla den vila vi behöver.

 

Det är många minnen och tårar som gör sig påminda just nu... och dem mildras inte precis av att inse att Elvria låg i jorden innan hon fyllt 1år... Hennes 1års dag firades med ljus men av alldeles fel sort... Det är inte rätt på nått sätt att behöva genomleva sitt barns 1års dag bredvid en gravbädd... Det önskar jag inte någon...
 
Så vad gör man för att överleva en sån här sak? Hur gör man när tanken på nästa vecka ger en, en sån panikångest att man slutar andas? När högtider bara blir en påminnelse över vad hon aldrig får uppleva...
Vad gör man när människor man känner med barn skuffar in ungarna bakom sig och med ett förstående leende hoppas att jag inte sett dem? Eller när folk avbryter sig mitt i en mening för dem höll på nämna hennes namn? Hur överlever man nätter som kantas av mardrömmar och man vaknar och kan inte andas? Eller att man vaknar för att kudden är dränkt i tårar? Hur överlever man med den smärta som blir när man ser barn som leker i en lekpark och inser att det där fick hon aldrig chansen till att göra... Hur överlever man tanken "tänk om?" 
 
Svaret är enkelt men svårt att genomföra: Ett andetag i taget... Jag lever ett andetag i taget... 
 
 
 



Kommentarer
Alexandra

Finner inga ord ❤️ all kärlek till dig och familjen!!! *Styrkekram*

2014-03-07 @ 00:33:43
Anonym

Jag delar din sorg och den skär mej i hjärtat men låt den inte bygga bo där. Jag älskar dej mitt kära barn. Jag finns här både för dej och Vega Kram Mamma Lena

2014-03-07 @ 09:09:06
sandra

Kram!

2014-03-08 @ 16:39:03
Annette Westerlund

💕💕💕💕💕💕💕

2014-03-11 @ 17:39:57

Kommentera inlägget här:
  • Reklam om din blogg undanbedes
  • Följer endast de bloggar jag gillar via Bloglovin
  • meddelanden som, hur mår du, vad gör du m.fl, undanbedes.
    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

  • Trackback