Depression

Problemet med en depression är att den är svår att upptäcka...
Den syns kanske inte på utsidan att man är depremerad... Det hörs inte heller för när folk frågar hur man mår så blir svaret: "Ja du vet... huvet upp och fötterna ner" Nu självklart betyder inte den frasen nödvändigtvis "jo då, jag mår bra" utan snarare "Mitt mående är så jävla fucked up att du skulle antagligen ringa psyk om du visste" Eller: "Det är inget jag orkar prata om just nu" eller "Det är inget jag vill besvära dig med... Du har nog som det är" 
Jag tror att dem tankarna är rotade i vår alligatorhjärna, för precis som dem flesta djur så visar vi inte att det gör ont för vi vill inte uppstå som den svagaste länken... Vi vill helt enkelt ge sken att vi inte är skadade... 
Så medans vi låtsas som att vi mår bra fast vi faktiskt dör på insidan lite varje dag samtidigt som vi svär på insidan av att inte en enda jävel faktiskt fattar hur vi mår... Så där är vi... Vi vill inte visa att vi är skadade utan ger sken av att vi mår bra samtidigt som vi gnäller över att ingen bryr sig! And round and round it goes...
 
Så vad är en depression? Hur känns det i en person som är depremerad? Jag kan förstås inte tala för hur alla andra känner sig men jag kan åtminstone delge vad jag känner... Ska försöka i alla fall...
 
Depression behöver inte vara allvarligt det kan vara en ganska lätt grej, i alla fall till en början... Det kanske börjar med en fras "Det är inget..." Det kanske är en känsla av att allt är bajs men man trycker undan känslan och tänker på nått annat. Eller att man är i en disskution varav motparten säger nått elakt... Man trycker undan det med för att hen menade det ju inte... vi var ju ganska arga båda två... Sen ser du att sambon "glömt" att diska men istället för att säga till eller diska själv så låter du det vara med tanken "han kommer nog ihåg snart... jag vill ju inte tjata" sen tre dagar senare står disken som ett ståtligt berg och du skulle vilja kräkas på hela skiten... men irretation trycker du undan och låtsas som att det regnar... Sen har nån ställt sina skor på golvet trots att det finns gott om plats i skostället... Men det är en sån strunt sak så det säger du inte heller nånting om... Sen fortsätter sprialen ett tag till... Man skiter i att göra saker för att sambon inte gjorde det först och så byggs allt på... Irretationen över att den lata jäveln aldrig gör nått och man själv börjar bli överväldigad över att det finns så mycket att göra att du vet inte vart du ska börja... Samtidigt som du blir så överväldigad att du varken vet ut eller in... Så du sitter och funderar på om ni inte borde flytta och lämna allt stök och äckelpäckel och du vet att du borde göra nått men du orkar inte... Du vet inte varför... Men du orkar bara inte... 
Det är nu depressionen byter fas... Så det är här som irretationen börjar bubbla upp till ytan och du blir uppriktigt ledsen och känner dig hjälplös för du vet inte vart i stöket du ska ta tag sen börjar du bli arg... Riktigt arg över att sambon inte gör ett jävla skit... och kattfan kräktes på mattan... Det gjorde den jäveln bara för att jävlas... och inte ville dem ha maten heller trots att den är jättebra för dem... jävla apdjur! Och den late sambon som har ett mer intimt förhållande till sin jävla datajävel än till dig!!! GAAAAH!! *exploderar i ett vasinnes utbrott*
 
 
Både stackars katter och Sambo har förstås inte haft en aning om hur det hela låg till... utan dem flyr hals över huvud och gömmer sig tillsammans i skyttevärnet och hoppas på att kriget är över snart... 
När aggressionerna och "skottsalvorna" stillat sig lite så frågar sambon förstås vad det är frågan om och självklart berättar man snällt hur det ligger till:" DET ÄR INGET!!!!"
 
Så karusellen snurrar så ett tag till och vanligast så försöker man sträcka sig efter hjälp i den här fasen i hopp om att folk faktiskt kan ge ne ett uppmuntrande ord som man kan ta åt sig...
Nu detta lyckas inte alltid... 
 
Sen kommer vi in i nästa fas... Det är där självhatet kommer in... Man är så trött för man väger mer än vad man borde, håret är så slitet, man är arg på sig själv för att man inte orkar ta tag i nånting och tar du tag i nånting och inte lyckas så du klankar dig själv för att du inte är tillräckligt bra eller effektiv... och man känner sig ful... och nånstans här kommer känslan av att man är utnyttjad och man anklagar alla som vill en nånting är bara ute efter att uttnyttja en... Så helt plötsligt sitter du där utan kontakt med omvärlden för den är ondskefull... Dessutom bor du tillsammans med din värsta fiende och den jäveln vill ha samlag oxå! Han tänker bara utnyttja mig den jäveln!
Så när isoleringen är komplett och sambon vågat knappt fråga om det blir nån matlagning idag eller om det blir nudlar idag igen... Det är då vi går in i nästa fas... 
 
I denna fas så brukar alla känslostormar ha lagt sig och du svävar i ett vaccum utan förmågan att känna nånting alls... Det enda du gör är att ifrågasätta dig själv... Jag borde kanske kliva upp ur sängen nu... Fast varför då vad är det för mening med det? Jag behöver nog äta lite... Fast varför då? Jag kanske borde duscha... Fast varför då? jag träffar inte folk i alla fall... Jag borde laga mat... Fast varför då? Jag borde gå ut och få lite frisk luft... Fast vad är det för poäng i det??? Jag borde gå och sova... Fast varför då? 
När man inte hittar ett varför man ska göra nånting så blir det helt enkelt så att man inte göra det... För det finns ingen mening helt enkelt... Så man sitter och gör ingenting... Eller så gör man sånt som man en gång tyckte var roligt tills man inser att det inte finns nån mening med att göra det heller... Så här är man... Jag har aldrig varit i den här positionen förrut och vet inte riktigt vad man ska göra för att komma härifrån... Så här sitter man som en nollad poitatis och vet varken ut eller in... hur man ska komma vidare eller klättra upp i humöret igen... Man sitter på brunnsbotten och ser ljuset högst där uppe, men man vet inte hur man ska ta sig dit... Så man får försöka låta tiden stå sig bi och vänta på att hjärnan ska lyckas komma ihåg kombinationskoden till tankeverksamheten och handlingskraften.. Och tills att hjärnan lyckats med det konsstycket så sitter man där... I botten på brunnen och väntar... 
(alla bilder är oärligt stulna ifrån google...)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:
  • Reklam om din blogg undanbedes
  • Följer endast de bloggar jag gillar via Bloglovin
  • meddelanden som, hur mår du, vad gör du m.fl, undanbedes.
    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

  • Trackback