Badkarsfilosofi och sömnlöshet...

Katterna ligger ihoprullade vid fötterna, sambon snarkar och illrarna leker ute i vardagsrummet.  Det är egentligen ganska fridfullt så här på natten/morgonkvisten om det faktiskt va så att jag oxå fick sova. Inne på femte natten nu som jag inte kunnat somna, ni vet. Det är för varmt med täcke, för kallt utan, lakanet ligger ihop skruvat som en obekväm korv under ryggen och man känner hur tålamodet tar slut och att stressen smyger sig på och man tänker "Shiieet! jag måste sova nyss... måste ju upp imorgon med" vilket självklart ger effekten att du blir mer rastlös och kan sova ännu mindre. Så nu är klockan 04:00 och man ligger och vrider sig och vänder sig i hopp om att man ska hitta en tillräckligt bekväm ställning så man faktiskt lyckas somna. Men inte då... Så man fortsätter letandet efter lite sömn och klockan är nu närmre 05:00. Man ställde klockan på 10 för man ska ju minsann inte sova bort hela dagen. men klockan är i alla fall 05:00 och nu inser man att fan nu har jag legat, vridit och vänt mig i flera timmar... Snart skiter jag i det här och sover nästa natt istället! Så klockan hinner bli närmre 06:00 innan man faktiskt somnar troligtvis av ren utmattning snarare än nått annat.Sen tar den där fräcka JÄVLA VÄCKARKLOCKAN och tjuter kl 10 fast man knappt sovit ett smack. Så man tar och snoozar 1 timme kanske till och med 2. Innan man med zombielika rörelser faktiskt masar sig upp ur sängen. Så hasar man sig igenom dagen som en zombie utan att få nånting uträttat, nu är jag förkyld med feber, igenmurad näsa och konstanta nysningar och hostningar så det hjälper ju inte direkt. Men jag sov minsann inte bort hela dan! Det är det viktiga!
Detta var förra dygnet för mig. Imorse somnade jag vid 06:00 och jag vaknade igen vid 11:00 och jag var lite imponerad för jag var inte direkt trött utan jag tänkte att jag bara skulle kika igenom facebook innan jag kliver upp och gör kaffe, Hittade en kompis och började chatta. så var klockan 12 och jag skulle bara sträcka på mig en sista gång innan jag klev upp... Varpå kroppen tyckte: "Sorry babygirl... it aint gonna happen!" slocknade som ett ljus och sov som en gris fram till kl 14 när en JÄVLA comhem snubbe ville sälja fiber till mig! Vi har redan fiber behöver inget jävla fiber försvinn! (Ni med facebook har säkert sett snubben som sitter ihopkrupen på sitt nattduksbord och tjuter och skriker åt sin väckarklocka i sängen? Så kände jag mig just då!)
Sen fortsatte zombie dygnet! Så nu sitter jag här och skriver kl 04:15 på morgon och vet att min väckarklocka är ställd på 10 och jag känner en stress över att jag inte somnat än... Yeay för mig! 
Så fortsätter hamsterhjulet snurra! 
Så inatt innan jag satte mig ner för att skriva det här hade jag fruktansvärt ont i ryggen, och jag kunde bara inte sova! så jag smög upp och försökte mig på att hälla upp badvatten tyst! vilket dom flesta vet är omöjligt! (Är det nån som mot förmodan lyckas tappa upp ett bad tyst får ni gärna berätta hur ni gör!) Ett varmt bad brukar ju i alla fall hjälpa en liten stund så kanske man hittar en lucka där man faktiskt blir tillräckligt bekväm så man lyckas somna! Istället satte jag mig och börja skriva blogg för att jag lite gett upp det där med att sova... Så yeay för mig igen! 
Så vad gör man göra då? egentligen borde jag lägga mig ner och försöka sova så jag slipper sova bort hela dan imorgon, men eftersom jag försökt det alla andra dagar denna vecka så är inte förhoppningarna särkilt höga att inte sova bort hela dagen imorgon eller för den delen inte vara zombie den delen av dagen jag faktiskt är vaken. Så vad gör man då? Sitter här kl 04:30 och försöker komma fram till ett beslut, antingen gör jag som alla tidigare dar denna vecka eller så försöker jag mig på att lyckas med att inte sova förrän imorgon kväll. Vilket i och för sig garanterar att jag kommer gå omkring som en zombie hela dagen imorgon (alltså idag, vi har ju passerat midnatt för länge sen). Vilket i sin tur betyder att jag kommer gå och lägga mig tidigt och hela fredagskvällen försvinner attsingen! kommer vakna snortidigt och sen kommer även lördagkväll/ natt gå förlorad gällande umgänge och trevligt.
Så vad gör man? ska man skylla på att man är förkyld? (Det är jävligt besvärligt att sova med en igenmurad näsa!) Eller ska man skylla på att man är arbetslös och egentligen inte behöver nån dygnsrytm? Vad ska man skylla på?
Den frågan tar mig utsökt tillbaka till mig barndom... Man skulle upp till skolan eller upp till vad det än var så kom min mamma in med glad och hurtig entusiasm, tände taklampan och sjöng: "gomorron gomorron! hör fåglar sjunga glatt gomorron i kör! Förlåt att jag stör!" för att sen var femte eller tionde minut vråla nerifrån köket att det var dags att gå upp! man kom ju upp så det hade ju effekt, men det har ju även lärt en att uppskatta den lyx som det är att få vakna av sig själv i lugn och ro! (Tack mamma!)
Så varför är det så viktigt att inte sova bort hela dagen?
Carpe diem- sease the day- fånga dagen!
I och för sig förespråkar ju läkare att det är viktigt att få sig en dos av dagsljus varje dag men på den här sidan av året är det aldrig dagsljus även om det inte är mörkt ute så det kan inte vara det... 
Jag tror att det som menas med dom fraser ovanför är att man ska göra varje dag värd nånting att man ska känna sig nöjd med dagen man genomlevt att man gjort nånting, man kan ju för den delen vara nöjd för att man gjort precis ingenting. Så det spelar egentligen ingen roll om man är vaken på natten eller på dan huvudsaken är att man gjort nånting så man kan få ro i att man utfört nånting. 
Så nu mina vänner ska jag i min djungel av snorpapper,feberyra och täcken ta och sova lite, tror jag... eventuellt kanske! Tänker stänga av väckarklockan i alla fall och se vad som händer imorgon! (Altså senare idag... om ett par timmar... äsch ni fattar!)
 
GODNATT!



Kommentarer
Lena Björn

Om du slutar stressa över att du inte kan sova och hittar något som gör det värt att gå upp på dagen så gör det, annars får du väl acceptera att du är en nattsuddare. Kram Mamma

2014-12-14 @ 12:49:29

Kommentera inlägget här:
  • Reklam om din blogg undanbedes
  • Följer endast de bloggar jag gillar via Bloglovin
  • meddelanden som, hur mår du, vad gör du m.fl, undanbedes.
    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

  • Trackback