long time no see...

Hejsan bloggen! (och ni som läser)
Det var ett bra tag sen jag skrev nått nu och jag ska väl försöka få ner det jag tycker är värt att veta utan att det blir en 500-sidig roman :P (med stark betoning på "försöka")
Jag tar det som är nyast just nu och oxå anledningen att jag sitter och skiver i detta nu. Jag föll nämligen för impulsen att köpa en bärbar dator som jag kan ha på sjukhuset. Det gör ju att jag har lite lättare att uppdatera bloggen + att man inte blir så isolerad för omvärlden utan man kan logga ut på facebook bland annat och se vad som händer i omvärlden (visst skulle man kunna läsa tidningen på nätet men facebook är lite roligare). Datorn jag köpte är en Acer Aspire V3-571. Jag vet inte om den är så bra men än så länge är jag nöjd! För att inte säga att det alltid känns lite extra roligt när man har en ny leksak att leka med.
 
(bild på datorn, tagen ifrån google)
 
Dåså då har jag skrytit klart om min nya leksak...
På hemma fronten och Elvira fronten har det hänt en hel del. Sist jag skrev så hade jag precis fått börja ta med Elvira runt på sjukhuset på promenad i vagn. Den friheten togs ifrån oss ganska snabbt då min lillasnutta hittade på ett RS-virus nånstans. Så dem senaste veckorna har Elvira varit ordentligt sjuk och vi har oxå varit isolerade på vårt rum och har inte tillåtits att vistas på övriga avdelning på grund av den höga smittorisken.
Rs-virus är en jäkla elak liten sak som orsakar ett så pass tjockt slem i luftvägarna att man knappt kan andas och om man får upp det här slemmet så är det så pass segt att man kan nästan lyfta det ifrån marken. Elvira har varit bra sjuk innan, kramper, hjärtsvikt, kräkningar, taskiga lungor... Men inget har skrämt mig så mycket som det här jävla viruset. När Elvira började insjukna så torrhostade hon och hon hostade bara oftare och oftare, sen efter ett par dar så fick mer som en slemhosta och hon lät mycket mera rosslig. Man märkte att hon fick svårare att andas och det svårare för henne att syresätta sig.
Ett par dar senare fick ett andningsuppehåll.
Att sitta med sin bebis i sin famn som hostar och helt plötsligt slutar utan förvarning, hon stelnar till och sekunderna efter så blir hon blå. Jag var helt övertygad om att jag skulle få en hjärtattack där och då. Ni har sett i film när nån blir skjuten eller dödad och allt går i slowmotion? Det var så det kändes och även om man försöker tänka logiskt och komma ihåg vad dem sa på HLR, så känner man ändå att den fullfjädrade paniken skenar inom sig.
Min dotter andades inte på 15sekunder och även om jag bara är 26 så kan jag med största säkerhet  säga att det var dem hemskaste 15sekunderna i mitt liv. Jag var helt övertygad om att jag skulle förlora mitt barn där och då. Sen känslan när man ser att hon började andas igen och återfår normal färg. Den lättnaden var obeskrivlig. Det var tur att jag hade en sjuksköterska hos mig just när detta hände annars hade jag nog även fått fullfjädrad panik även utåt. Både jag och Elvira överlevde den här insidenten men så fort hon hostar så flyger jag upp ifrån det jag gör oavsett om jag sover eller inte och på en milli-sekund står jag bredvid henne. Så man kan väl säga (i alla fall enligt personalen här) att jag blivit lite nojjig för det är tydligen inte så ovanligt att bebisar får andningsuppehåll. Efter den här incidenten så la man Elvira i Cpap och hon somnade så fort hon fick den lilla plastsnabeln i näsan och sov nästan ett helt dygn. Hon tyckte nog att det var ganska skönt att få lite mer hjälp att andas än bara lite syrgas :)
Vi fick en liten broshyr om RS-virus, där det stod att om man som vuxen inte alls blir hårt drabbbad utan det är som en vanlig förkylning. Jag är inte riktigt villig att hålla med: huvudvärk som påminner väldigt starkt om migrän, 40graders feber, snoret rinner och halsen känns som man svalt en tallkotte! Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker inte att det där är en "vanlig" förkylning -.-' (självklart så blev även mamma o pappa smittade).
Igår fick Elvira 40graders feber (hon har annars varit feberfri, tack och lov)
och temperaturen har gått upp och ner det senaste dygnet. Hon har fått pencillin eftersom hennes CRP stack till höjden (infektionsprov). Och dem har även tagit ett urinprov för att se om det är en urinvägsinfektion som ligger och sökar. med lite tur får vi reda på det senare idag eller tidigt imorgon,
Min stackars lillsnorpa.. Vad hon får stå ut med massa jävelskap :/
Annars så mår Elvira förhållandevis bra. Hon har fått en ny ersättning som är utan komjölksprotein, den luktar vedervidrigt men hon verkar tycka den är god :) Idag kommer ortopederna oxå så hon ska få sina fötter om gipsade för fjärde gången. Hon ska få röda gips denna gång :P Det har hennes pappa bestämt.
Sen har även läkarna beslutat sig för att stänga hennes ductus (finns info om den i tidigare inlägg). Så bara Elvira blir infektionsfri så skahon gå igenom en operation oxå. kommer skriva mer detaljerat om den senare när jga vet mer.
På hemmafronten så tycker katterna att vi är väldigt taskiga som är borta så mycket, Den pissnade vrålapan aka Spöket har fått börja gå på P-piller och har faktiskt slutat pissa i soffan. Dock är frestelsen vad det gäller täcken för stor så där behöver vi jobba lite fortfarande. Lite rolig är hon ändå för senaste täcket hon kissade ner låg det en fleecefilt på... Hon grävde undan fleecefilten och satte sig och kissade på täcket... hmm... kanske skaffa sig ett fleeceöverkast till sängen kanske... Måste ju faktist erkänna att det är lite mysigt när man sover att ha en spinnande liten hårboll sovandes nere vid knäna. ^^
Nå väl äen det projektet kommer det mer info om senare... Tills vidare tänker jag nog nöja mig med denna läges uppdatering och önskar er alla en fortsatt trevlig dag!
Smell ya laters!



Kommentarer
Lena Björn

Har du vunnit på lotteri? Eftersom du har köpt en ny dator? Elvira är ständigt i mina tankar och jag hoppas hon blir frisk snart. Jag hoppas oxå att du och Vega är fri från förkylningen.
Kramar till er allihop............Mormor

2013-02-12 @ 19:27:00

Kommentera inlägget här:
  • Reklam om din blogg undanbedes
  • Följer endast de bloggar jag gillar via Bloglovin
  • meddelanden som, hur mår du, vad gör du m.fl, undanbedes.
    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

  • Trackback